تفاوت دندانپزشکی دیجیتال و سنتی



امروزه با حرکت از تکنولوژی آنالوگ به سمت دیجیتال،تجهیزات دندانپزشکی نیز هم راستا با این تغییرات،به روز و مدرن تر به بازار عرضه شده اند.
دندانپزشکی به شکل امروزی ظاهراً از قرن هفدهم میلادی توسط یک فرد فرانسوی پایه گذاری شده است،اما استفاده از پروتزهای دندانی و مواد پرکننده ی دندانی،قدمتی بیش از هزار سال دارد.
با کشف برق و در ادامه آن پیشرفت دنیای الکترونیک،در دندانپزشکی نیز امکانات جدید و کارآمدی مورد استفاده قرار گرفت.
 
 
برای مثال در دنیای رادیوگرافی ،سی تی اسکن های کامپیوتری(CBCT) و یا سنسورهای داخل دهانی(RVG) علاوه بر کیفیت تشخیصی بسیار بالاتر، بیمار را در معرض میزان اشعه ی مضر بسیار کمتری قرار می دهد.
 
فناورهای دیگر مورد استفاده در دنیای دیجیتال دندانپزشکی،دوربین های داخل دهانی( و البته خارج دهانی مورد استفاده در لابراتوارها) و چاپگرهای سه بعدی به همراه ماشین های فرزاژ (CAD_CAM) آن ها می باشند.

 
در روش سنتی قالب های دهانی توسط مواد قالبگیری تهیه می شود،خارج از دهان توسط گچ بازسازی شده و در نهایت پروتزهای ساخته شده توسط تکنسین به کلینیک و بیمار ارائه می شود، اما در دنیای دیجیتال، فیلم گرفته شده از دندان ها توسط دوربین های داخل دهانی، به شکل نرم افزار به چاپگر سه بعدی منتقل می شود و پروتز لازم توسط ماشین تراشیده خواهد شد.

در این روش مواد قالبگیری استفاده نمی شود و دقت ثبت و ساخت روش دیجیتال بسیار بیشتر از روش سنتی است.
با این حال بعلت هزینه های زیاد و محدودیت های درمانی دیگر، روش های قالبگیری سنتی نیز،همچنان مورد استفاده فراوان قرار دارند.

 
با دندانپزشکی دیجیتال می توانیم، قبل از درمان ایمپلنتی و یا قبل از ایجاد فیسینگ های کامپوزیتی و لمینیتی جهت درمان های زیبایی، شکل نهایی قرارگیری پیچ های ایمپلنتی و یا ونیرهای زیبایی را در کامپیوتر مشاهده کنیم.
این پیش طراحی هم برای دندانپزشک امکان و دید بهتر درمانی را فراهم می کند و هم اینکه بیمار قبل از تغییرات زیبایی امکان مشاهده ی درمان نهایی خود را پیدا می کند.
 
کلینیک دندانپزشکی آبادیس،تجهیزات دیجیتال را به صورت مستقیم و غیر مستقیم به خدمت گرفته است تا مراجعه کنندگان محترم از خدمات مدرن بهره مند گردند.